Szukaj

Rodziny i osoby samotnie gospodarujące, które w wyniku zdarzeń noszących znamiona klęski żywiołowej poniosły straty w budynkach mieszkalnych, w których rodzina mieszkała w momencie zdarzenia klęskowego, mogą składać wnioski i ubiegać się o niezbędną pomoc na remont albo odbudowę budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, który został zniszczony lub uszkodzony w wyniku zdarzeń klęskowych, w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Nowinach, ul. Białe Zagłębie 25, 26-052 Nowiny.

Przez budynek mieszkalny rozumie się także budynek gospodarczy służący zaspokajaniu niezbędnych potrzeb bytowych rodziny lub osoby samotnie gospodarującej, w szczególności budynek inwentarski, tj. budynek przeznaczony, np. do hodowli niewielkiej liczby zwierząt gospodarskich, mający na celu pozyskiwanie żywności na własne potrzeby.

Pomoc udzielana jest na wniosek osoby uprawnionej lub z urzędu złożony nie później niż w terminie 30 dni od dnia wystąpienia zdarzenia o charakterze klęski żywiołowej. Wniosek może zostać złożony ustnie do protokołu poza siedzibą ośrodka pomocy społecznej, w szczególności w miejscu zdarzenia klęskowego.

Podstawą do określenia wysokości przyznawanej pomocy jest przeprowadzony rodzinny wywiad środowiskowy oraz ustalenie wysokości poniesionych strat, zgodnie z zasadą miarkowania pomocy. Kwoty zasiłków przyznawane będą w oparciu o oszacowania procentu szkód. Szacowanie szkód oraz określenie wartości zasiłku będzie poprzedzone badaniem Komisji Gminnej. Udzielona pomoc pochodzić będzie z rezerwy celowej budżetu państwa.

Przy przyznawaniu pomocy istotne jest, że:

Jeżeli w zniszczonym lub uszkodzonym budynku/lokalu mieszkalnym gospodarstwo domowe nie było prowadzone w dniu zdarzenia klęskowego, nie zachodzą przesłanki do przyznania pomocy.

Do wystąpienia z wnioskiem o pomoc uprawnieni są: 

  • właściciel budynku mieszkalnego/lokalu mieszkalnego;
  • osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do zniszczonego lub uszkodzonego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego; 
  • osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego;
  • osoba, która jest najemcą lokalu mieszkalnego albo budynku mieszkalnego;
  • osoba, na rzecz której ustanowione zostało prawo dożywocia;
  • osoba, na rzecz której ustanowiono służebność mieszkania;
  • osoba, która jest dzierżawcą budynku gospodarczego.

Pomoc na remont budynku/lokalu mieszkalnego może zostać udzielona osobom, o których mowa w  pkt 4-7, pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody właściciela na przeprowadzenie remontu budynku/lokalu mieszkalnego. W przypadku wyrażenia ww. zgody przez właściciela nie będzie on mógł ubiegać się o pomoc na remont budynku/lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem prawa najmu, dożywocia, służebności lub dzierżawy.

Przy ustalaniu zasadności oraz wysokości pomocy organ gminy bierze pod uwagę uzyskane odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia budynku/lokalu mieszkalnego. W przypadku, gdy osoba uprawniona nie rozliczy poniesionych wydatków (np. nie przedstawi rachunków lub faktur) albo przeznaczy pomoc na wydatki niezgodne z celem, na jaki została ona udzielona albo kwota udzielonej pomocy (np. wskutek uzyskanego odszkodowania) przekracza wysokość szkód wyrządzonych zdarzeniem klęskowym, zwrot środków z tytułu udzielonej pomocy następuje na podstawie ustawy o pomocy społecznej.

Aktualne zasady udzielania pomocy umieszczone są na stronie internetowej:

MSWiA:  https://www.gov.pl/web/mswia/usuwanie-skutkow-klesk-zywiolowych

Wojewody: https://bip.kielce.uw.gov.pl/bip/prawo/zarzadzenia-wojewody/19952,812022.html

 

Poprzednie Usunięto awarię telefonów w Urzędzie Gminy Nowiny oraz GOPS w Nowinach

Gmina Nowiny © 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja red9.pl

Wersja dla niedowidzących